Förberedelserna har pågått i ett läsår och nu när det väl är dags är nervositeten, som sig bör, påtaglig. I båda pjäserna kommer superhjältar att stå i fokus.
– Det är eleverna själva som med stöttning av oss har arbetat fram pjäserna, berättar Joakim Gustafsson, musiklärare på anpassad grundskola, innan den första pjäsen tar vid.
Den heter ”Regnbågshjältarna” och utspelar sig på en regnbågsplanet där en skurk måste stoppas från att måla allting rosa. Efter en intensiv kvart, får sagan ett lyckligt slut och applåderna rungar tätt. Skådespelarna bytts ut och i den andra pjäsen, ”Ice of the heroes”, måste karaktärerna stoppa en ond superhjälte från att frysa allt till is. Även här låter inte applåderna vänta på sig.
Föreställningen är ett resultat av ett samarbete mellan den anpassade grundskolan och kulturskolan.
– Vi har jobbat med olika teaterövningar för att få ihop gruppen och lära sig känna igen känslor. Det har varit jätteroligt, berättar Sussi Björninger från kulturskolan. Alla elever har deltagit på ett eller annat sätt. Två grupper agerade skådespelare medan en grupp hellre arbetade fram musiken till showen.
– Eleverna på anpassad förskola behöver kanske fler verktyg för att kunna uttrycka sig. Då är teater och musik ett bra forum, berättar Sussi Björninger.
Hon är stolt över att se vilka kliv eleverna har tagit under året.
– Utvecklingen har varit enorm. Det tydligaste är att eleverna känner en tillit och har blivit modigare. Sedan märker man att de har haft väldigt roligt, säger Sussi.