Den 14 Maj firar vi fritidshemmens dag, här i Ale och i hela Sverige. Dagen sätter ljuset på fritidshemmens ovärderliga roll som en trygg punkt i många barns liv – men också på underfinansieringen och den tuffa situation som fritidshemmen befinner sig i.
Många elever tillbringar halva skoldagen i fritidshemmet. Den fritidspedagogiska undervisningen stärker deras breda förmågor, såsom samarbete, problemlösning och kommunikation. Det är centrala kompetenser såväl på arbetsmarknaden som i vår demokrati.
I en värld präglad av samhällsutmaningar som gängkriminalitet och krig är fritidshemmen viktigare än någonsin. I den fritidspedagogiska undervisningen arbetar man med att motverka utanförskap, bygga demokratiska värderingar och stärka kamratrelationer. Samtidigt är verkligheten den att alldeles för få fritidshem har rätt förutsättningar att leva upp till sin fantastiska potential.
Elevgrupperna är alldeles för stora – stora grupper skapar en stressig arbetsmiljö för såväl personal som elever. Enligt Skolverket går det i genomsnitt hela 63 elever per behörig lärare. I den situationen är det nästan omöjligt att hinna se varje elev.
I Ale kommun fattade politikerna i november beslutet att från och med hösten 2024 gå från den läroplansstyrda verksamheten fritidshem till fritidsklubb för alla elever i åk 4-6. Detta innebär bland annat att elever i mellanstadiet framöver inte har morgonomsorg, inga legitimerade fritidslärare och att verksamheten inte längre är läroplansstyrd. Något Sveriges Lärare i Ale anser går emot direktiven om att satsa på fritidshemmen.
Sveriges Lärare kräver satsningar på mindre elevgrupper och högre lärartäthet i fritidshemmen. Vi kräver även att alla lärare i fritidshem ska ges tillräckligt med tid för planering och utveckling av den pedagogiska verksamheten.
Det som sker nu är i stället att fritidshemmens förutsättningar försämras ytterligare till följd av besparingar. Men i längden finns inget att vinna på att urholka skolan och fritidshemmen, tvärtom. Forskning visar att skolmisslyckanden är en riskfaktor för att senare i livet dömas för brott eller hamna utanför samhället. Positiv anknytning till skolan, som fritidshemmen bidrar till, minskar däremot risken för kriminellt beteende.
Fritidshemmen är av stor vikt för en framtid präglad av trygghet och sammanhållning. Det är väl värt att fira, och minnas när politiska prioriteringar görs!
Sveriges Lärare Ale